Läsveckan 2024

Förra veckan var det Läsvecka på Tumba gymnasium.

Vi fick besök av två otroligt bra och produktiva författare. Först ut var Tumbaförfattaren Ritta Jacobsson som bland annat skrivit boken Han kallar sig Esmeralda, som en stor del av skolans elever i åk 1 hade läst. Hon berättade om det hon lärt sig om att skriva över 40 böcker och mer specifikt om hur och varför hon skrev Han kallar sig Esmeralda som handlar om grooming på nätet och nätmobbning.

På eftermiddagen fick resterande elever i åk 1 lyssna till Sara Bergmark Elfgren som samtalade med skolans två bibliotekarier Hanna och Lina. Sara Bergmark Elfgren är känd för att ha skrivit fantasy i Engelsforstrilogin – Cirkeln, Eld och Nyckeln –  tillsammans med Mats Strandberg. Hon har dessutom skrivit romaner på egen hand och skrivit för film, tv, opera, grafiska romaner och VR-spel. Eleverna kom med många bra frågor om hur det är att vara författare och hur det fungerar.

Inför veckan utlystes tre tävlingar – en bildtävling, en dikttävling och ett läsmaraton. Temat för årets läsvecka var Revolution poetry och det var temat även för bild- och dikt tävlingarna. Du kan läsa alla dikter som skickades in här.

Vinnaren i bildtävlingen blev Miryai Gmair i NA21A, och i dikttävlingen Reham Al-Khameesi i NA21B. De fick pris i samband med att vi invigde bibliotekets nya scen.

Förutom att vi fick höra Reham läsa sin dikt fick vi även höra två dikter upplästa av Grace Kouki i SABE23BE.

Vi passade också på att dela ut stipendiet Årets läsare 2024 till Evelina Gustafsson i HU21. Motiveringen löd:

Evelina Gustavsson läser mycket och har dessutom ett intresse för att skriva. Hon mottar årets stipendium för att hon deltagit i både Läs- och Skrivklubben och dessutom medverkat i Biblioterapipodden där hon generöst delat med sig av boktips och kloka tankar. Tack för ditt engagemang i biblioteksverksamheten under din tid på Tumba gymnasium! Det har varit roligt att följa din utveckling.

Den tredje tävlingen, vårt Läsmaraton, ägde rum på onsdagen. I en mysig läshörna i entréhallen stod två fåtöljer, en för elever, en för personal. Tävlingen gick ut på att sitta i läshörnan och läsa en bok och samla ihop flest lästa minuter mellan kl. 09.00 och 15.00. Eleverna vann överlägset med sina 290 minuter mot personalens 160.

Under läsveckan släpptes tre nya avsnitt av Biblioterapipodden – Om att komma ut, skaffa vänner och om personlig utveckling/självförtroende.

I podden hör ni tre av skolans elever, och skolans bibliotekarier ge råd och boktips. Lyssna här:

Biblioterapipodden – Komma ut

Biblioterapipodden – Skaffa vänner

Biblioterapipodden – Personlig utveckling

Eleverna fick också höra dikter på temat Revolution poetry lästa eller uppspelade av sina lärare och på Världspoesidagen spelade vi även tonsatt lyrik i entréhallen.

Läsveckan avslutades med teater. Elever som går Scenisk gestaltning har jobbat med Ett dockhem av Ibsen och spelade upp sina tolkningar av de tre akterna. De har även samarbetat med eleverna på Digital kommunikation som illustrerat olika förslag till scenografi till pjäsen. Deras arbete finns att se i biblioteket till och med veckan efter påsklovet.