Ivar Lasses i ES22 vinnare av Juvenes Translatores 2024

Bild på en glad vinnare med blommor i hand

Stort grattis till Ivar Lasses ES22Bild som har vunnit EU-kommissionens översättningstävling Juvenes Translatores. Tävlingen går ut på att översätta en text mellan två valfria EU-språk och Ivars översättning från engelska till svenska var bäst i hela Sverige. Nu väntar en resa till Bryssel där Ivar får träffa vinnarna från övriga EU-länder vid den stora prisutdelningen i mars. Läs en intervju med Ivar här.

Även Johanna Jonsson i samma klass belönas med ett hedersomnämnande för en särskilt bra översättning. Vinnarna tillkännagavs vid en livesändning från Bryssel och klassen överraskades på plats på TG av Johan Martelius, språklig handläggare på EU-kommissionen, som gratulerade med blommor och tal.

Här en länk till eventet. ca 21:20 in omnämns vår duktiga elev Ivar.