Tumba gymnasium tilldelas Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk 2023

Spanskläraren Linnéa Harila Blomqvist jobbar med projektet ”Mariquita” som har fått utmärkelsen, som är instiftat av EU-kommissionen och handläggs i Sverige av Skolverket. Elever som läser spanska 4 deltar i projektet som handlar om att utvidga elevernas kunskaper om HBTQ+. Inom ramen för projektet läser eleverna en spansk grafisk roman som ger eleverna kunskaper om människors olika livsvillkor samt insikter om synen på könsidentiteter och sexuella läggningar runt om i världen. Se filmen nedan för att få veta mer.

Juryns motivering:

”Europeisk kvalitetsutmärkelse i språk 2023 tilldelas Tumba gymnasium för sitt projekt ”Mariquita – ett färgsprakande projekt om LGBTQ+ i Spanien och världen”.

Projektet ger möjlighet att arbeta med värdegrundsfrågor på ett djupare och mer kontinuerligt sätt i spanskundervisningen än vad exempelvis temadagar kan göra. Elever som arbetat med projektet uttrycker att de lärt sig inte bara mer spanska med utgångspunkt i ett autentiskt material utan även om HBTQ-relaterade frågor och om interkulturalitet i den spansktalande världen och i allmänhet. Projektet kan på så vis hjälpa till att avdramatisera och sprida kunskap om den här typen av värdegrundsfrågor, samtidigt som språkkunskaperna utvecklas.”