Språkresa till Dubai

Under sportlovsveckan 2023 åkte eleverna som läser arabiska som moderna språk steg 5 till Dubai.

Dubai är en av sju delstater i Arabemiraten. Huvudstaden är Abu Dhabi. Under en vecka levde eleverna storstadsliv och använde sina språkkunskaper i praktiken (dialekten kontra skolspråket). Engelska fick de på köpet.

Eleverna besökte olika ställen bland annat Dubai Aquarium, Burj Khalifa och den kända dansande fontänen, Abu Dhabi guidad kulturresa, Dubai Miracle Garden, World Village som var fullt av aktiviteter och uppträdande från arabiska länder. Där fick eleverna chansen att kommunicera med representanter från dessa länder. Populäraste avdelningen var Syriens och Libanons avdelningar, som var fullspäckade med uppträdanden, utställningar och försäljning av varor från hemlandet o.s.v.

Mest häpnansväckande upplevelsen var Dessert Sahara och att tillbringa en dag i öknen med allt vad det innebär.

Resan blev ett härligt minne för livet skrev eleverna i sin utvärdering.