Årets läsare 2023 – Grattis Ailin Sotoodeh Yeganeh

Nu flyger våra treor ut på fria vingar och det finns en elev som vi från biblioteket vill tacka lite extra. Ailin Sotoodeh Yegane i NA20B är årets läsare 2023 på Tumba gymnasium och hon har engagerat sig i skolbiblioteket från dag ett. Här följer kriterierna för årets läsare och vår motivering.

Kriterier: Årets läsare delas ut till en elev i årskurs 3 som har ett stort intresse för böcker och läsning, som lånar och läser många böcker i skolbiblioteket.
Eleven ska också ha visat engagemang för skolbiblioteket och bidragit med idéer och/eller boktips som inspirerar fler elever att läsa. Stipendiaten väljs ut av skolbibliotekets personal.

Årets stipendiat är: Ailin Sotoodeh Yeganeh

Motivering: Årets läsare är en biblioteksvän och storläsare av rang. Att säga att Ailin har stort intresse för böcker är en underdrift. Hon älskar att läsa och slukar många olika genrer och delar frikostigt med sig av sina läsupplevelser för att inspirera både andra elever och oss bibliotekarier. Ailin har genom åren gett många inköpsförslag och på så sätt berikat skolbibliotekets bokhyllor med nya och spännande böcker. Hon har ett aldrig sinande engagemang för biblioteket, både för aktiviteter som läsklubben och för att hjälpa till i verksamheten med att sätta upp återlämnade böcker på hyllorna, möblera om och har också gjort en takeover av bibliotekets Insta. Det har varit spännande att följa hennes kunskapsresa på TG de här tre åren och dela funderingar om stort och smått. Vi vill framföra ett stort tack och lycka till med framtida studier!

Lina & Hanna i biblioteket.