Varmt grattis Nina som blev Årets läsare 2022

Nina Touma har visat stort intresse för böcker och läsning och kommit med en strid ström med önskemål om böcker hon tycker borde finnas i skolans bibliotek. På så sätt har hon berikat biblioteket med de böcker det pratas om på tiktok, som personalen annars kanske helt skulle missat – böcker som väckt intresse bland många andra elever på skolan. Hon har också generöst delat med sig av omdömen om böcker hon läst, vilket har gjort att vi förstått att hon är en riktig storläsare. Stort tack för engagemanget!

Så löd motiveringen när stipendiet Årets läsare delades ut för första gången på Tumba gymnasium, i samband med Läsveckan.

Varje år framöver kommer en elev få ta emot stipendiet som Nina i SA19BE nu fått.

Kriterierna är som följer:

Årets läsare delas ut till en elev i årskurs 3 som har ett stort intresse för böcker och läsning, som lånar och läser många böcker i skolbiblioteket.
Eleven ska också ha visat engagemang för skolbiblioteket och bidragit med idéer och/eller boktips som inspirerar fler elever att läsa. Stipendiaten väljs ut av skolbibliotekets personal.