Tumba gymnasium vinner SM-silver i ”Engelska” i riksfinalen

Tumba gymnasium vann ett mycket meriterande SM-silver i riksfinalen i Engelska i Malmö den 31 mars. Anna Berlin i HU19 och Karl Löfgren i EK19A stod för bragden när klassiska skolor som t ex Södra Latin eller Polhemsgymnasiet i Lund hamnade på efterkälken i resultattabellen. ”Det var tufft och nervöst, men jag tvivlade aldrig”, säger Gwendolyn Åberg, lärare i engelska som coachade under finalen: ”Anna och Karl är skickliga med utmärka språkkunskaper och suveräna tävlingsnerver”. Förutom äran, medaljer och fina diplom vinner eleverna 1500 kronor i prispengar.

Språk har blivit en mästerskapsgren för TG:s elever. I regionsfinalen nåddes topplaceringar även i spanska och franska och vi är i konkurrens med Södra Latin och Kungsholmens gymnasium det vassaste språkgymnasiet. ”Språk bygger broar”, säger en stolt rektor Alf Solander: ”TG:s elever kan skapa ett bättre Sverige och en bättre värld att finnas i.