Läsveckan 2022

Förra veckan var det läsvecka på TG. Våra elever fick lyssna på Dagens dikt varje dag, de kunde se personalens boktips i entréhallen, lyssna till tonsatt lyrik, delta i dramaworkshops och se föreställningen Välkommen till Hades som elever med drama som individuellt val framförde på bibliotekets scen. En spännande, rolig och välspelad pjäs de skrivit helt på egen hand. Vi utsåg för första gången en stipendiat som blev Årets läsare. I år blev det Nina Touma, en biblioteksstammis som lämnat en strid ström inköpstips till biblioteket och plöjt en herrans massa böcker. Författaren Mohsen Nekomanesh var här och hade ett bokmingel kring sina böcker. Det quizzades och åts chokladbollar. Många i personalen bar skyltar där de stod vad de just nu läser och ett nytt avsnitt i Biblioterapipodden släpptes, där våra elever Daphne och Iren pratade om hur de tacklar skolstress med böcker. Podden finns att lyssna på där poddar finns, om du söker på Studio Tumba och här. Vill du lyssna på några av dikterna som eleverna fick höra under Dagens dikt hittar du dem här. Stort tack till Samuel Garheden ES19FIFO, som hjälpte oss med ljudproduktionen.

Vilken vecka det blev!

Årets läsare 2022 Nina Touma SA19BE.

Iren, Lina och Daphne som var med i Biblioterapipodden.

Mohsen Nekomanesh berättade om sin bok I det förflutnas skugga.

Böcker som blivit film

Föreställningen Välkommen till Hades, skriven och framförd av Maja, Emma och Amelia som har drama som individuellt val

Många ville göra vårt Litteraturquizz.

Som alltid skänktes det utsorterade böcker.

Elever som flockas runt skänkesbordet.

Personalens boktips!