Regeringen meddelar – tillåtet att kombinera närstudier med distansstudier

Idag den 20 januari har Utbildningsministern meddelat att skolorna ska kombinera distansundervisning med närstudier, varje gymnasieelev i Sverige har rätt till mellan 20 till 80 procent närstudier från och med måndagen den 24 januari t o m 1 april 2021.

Vi har fått kommunens medgivande att lägga oss i mitten av detta intervall och varje elev garanteras 50 procent närstudier under perioden, förutsett att inte smittskyddssituationen förvärras. Vecka 4, 6, 8, 11, 13 ska åk1 studera på TG och övriga veckor på distans. Vecka 5, 7, 10, 12 gäller för åk 2 och åk3, övriga veckor på distans. Om situationen medger det kommer åk3 att prioriteras för helheltsstidsstudier fr o m vecka 10, men det kan vi inte besluta om förrän i mitten av februari tidigast. RL, IM, AST får som tidigare all sin undervisning förlagd till skolan.

Ha koll på Vklass. Där lägger vi ut information kring covid och om nya beslut fattas som påverkar studierna i någon riktning.

Tack alla. Nu när studierna drar igång igen gäller det att visa hänsyn. Hålla avstånd, undvika kroppskontakt, använda handsprit och naturligtvis hålla sig hemma vid symtom. Vi är mycket glada över att ha våra elever tillbaka på TG, men det gäller samtidigt att vi tar ansvar för varandra om det ska fungera.

Alf Solander, rektor