Studiebesök hos SVT och SR

Den 14 maj var eleverna i årskurs ett på Film/TV, Ljud och Foto på studiebesök hos SVT (Sveriges Television) och UR (Utbildningsradion)

Varje år gör vi på det estetiska programmet flertalet studiebesök på olika platser inom mediebranschen. Detta för att våra elever ska se hur arbetslivet och branschen ser ut, men för att vi ofta gör riktiga uppdrag och då måste vi veta hur branschen arbetar. Men det ger också en branschnära kontakt för våra elevers framtida arbete. Våra lärare är, utöver sin läraroll, också ofta verksamma i mediebranschen, vilket gör att vi kan få besöka platser som inte alltid är öppet för allmänheten i vanliga fall.

Vi började dagen på SVT där vi redan i entrén möttes av Bolibompadraken som vi givetvis tog en gruppbild tillsammans med. Sedan mötte Hans Arn, från SVT, upp oss och alla fick besöksbrickor för att kunna komma in. Hans, som arbetat på SVT i över 40 år visade oss runt i de enorma lokalerna där han med både stor skicklighet och en enorm kunskap visade oss runt och berättade om SVT:s olika program, om deras historia och framtid. Vi fick se flertalet studios, där olika program spelas in, exempelvis ”Labyrint”, ”Bolibompa”, olika idrottsprogram och givetvis fick också kika in i studion där SVT Nyheter sänds. På vägen fick vi också kika in i Bolibompa-drakens hus, se rekvisita-tillverkningen och fick också gå igenom den pulserande redaktionen, där alla redaktörer sitter.

På vägen mötte vi också Nassim Al Fakir som var mitt uppe i en inspelning.

Efter rundturen lämnade Hans över oss till UR där vi fick träffa Åse Tolgraven som berättade om UR:s olika program och som guidade oss runt. Sedan var det dags för lunch och en paus i parken utanför. Efter lunch fick vi träffa redaktionen för Tänk till”, som ville intervjua eleverna och få feedback om vad de tycker om programmet. Våra elever fick också ställa frågor till redaktionen, frågor som de arbetat fram i på lektionerna i skolan före studiebesöket.