Evin Ahmad besökte TG under läsveckan

Skådespelaren och författaren Evin Ahmad besökte Tumba gymnasium och mötte journalisten Vesna Prekopic i ett samtal om bland annat identitet, klass, drömmar och skrivande.  I sin bok En dag ska jag bygga ett slott av pengar skildrar Evin Ahmad en ung kvinna som liksom hon själv är från Akalla och kommer in på Scenskolan. Helt plötsligt är hon omgiven av människor som pratar annorlunda och har helt andra erfarenheter och privilegier. Evin Ahmad ser sin uppväxt i orten som en styrka och tillgång i sitt arbete som skådespelare. Det är en livserfarenhet hon kan hämta mycket ifrån när hon arbetar med dramatiska tolkningar.

Evin Ahmad svarade på frågor som elever från Tumba gymnasium skrivit och lämnat in. De undrade bland annat vad som hände i hennes liv när hon skrivit boken? Hur det var att skriva den? Hur hon lyckades hålla fast vid sina drömmar? Hon gav dem det praktiska rådet att skriva ner saker i anteckningar på mobilen. Hon skrev hela sin bok så. Hon pratade också om hur viktigt det är att lägga ner tiden och verkligen syssla med det man vill bli bra på. Den som vill någonstans får vara beredd på att få kritik och att själv tvivla, men det gäller att ändå hela tiden fortsätta framåt.

Foto: Lina Berglund