Prövningar

Skriv ut anmälningsblanketten och lämna din anmälan till expeditionen (se nedan för sista anmälningsdatum).

För varje prövning erlägger du en depositionsavgift på 100 kronor. Depositionsavgift ska betalas kontant och återbetalas endast:

• Om du genomför prövningen

Eller

• Om du meddelar frånvaro senast sista anmälningsdagen.
  • Om du kan visa upp ett läkarintyg.

Obligatorisk ID-kontroll vid prövningstillfällena. Tänk på att ta med dig legitimation. För att få veta resultatet på din prövning, vänd dig då till lärare som ansvarar för prövningen två veckor efter att du skrivit prövningen.

När?

Prövningar sker 12-13 mars 2024 kl. 14.00-17.00

Anmäl dig senast 9 februari 2024

Vem får pröva på Tumba gymnasium?

Du går på Tumba gymnasium. Är du inskriven på Tumba gymnasium får du pröva på skolan. Depositionsavgift 100 kronor per kurs.

Du är inte inskriven på Tumba gymnasium. Är du mantalsskriven i Botkyrka kommun har du rätt att pröva på valfri gymnasieskola i Botkyrka tre terminer efter att du har slutat gymnasiet. Detta gäller oavsett i vilken gymnasieskola du har gått tidigare. Depositionsavgift 100 kronor per kurs. Är du inte skriven i Botkyrka hänvisas du till din hemkommun. (Du kan inte pröva på kurser du inte har läst på din förra gymnasieskola och som inte ingick i din studieplan. Inte heller på kurser som faller utanför TG:s normala utbud.)

Konkurrensprövning (Prövning för högre betyg än E)

Är du mantalsskriven i Botkyrka kommun har du rätt att ”konkurrenspröva” på valfri gymnasieskola i Botkyrka tre terminer efter att du har slutat gymnasiet. Detta gäller oavsett i vilken gymnasieskola du har gått tidigare. Avgift är 500 kronor per kurs. Är du inte skriven i Botkyrka hänvisas du till din hemkommun. (Du kan inte konkurrenspröva på kurser du icke har läst på din förra gymnasieskola eller kurser som inte ingår i TG:s normala utbud.)

Enligt gymnasieförordningen har elever rätt att pröva för ett högre betyg än E först efter avslutade gymnasiestudier

Jag är skriven i Botkyrka, men det är mer än tre terminer sedan jag tog studenten. I dessa två fall hänvisas du till Botkyrka vuxenutbildning. Det kostar då 500 kronor per prövning.

.

Porträttfoto av Jing Phumsawai